مانیفست ژن ژیان ئازادی رنسانس سیاسی و اجتماعی ایران

تبلور قرارداد اجتماعی نوین در آینده‌ی ایران

سیاست حفظ حریم خصوصی

 ما کی هستیم

آدرس وب‌سایت ما: https://iranlifeandliberty.com است.

 نظرات

زمانی که بازدیدکنندگان نظراتی را در سایت می‌گذارند، ما داده‌های نشان داده شده در فرم نظرات و همچنین آدرس IP بازدیدکننده و رشته نماینده کاربر مرورگر را برای کمک به تشخیص اسپم جمع‌آوری می‌کنیم.

یک رشته ناشناس‌سازی شده که از آدرس ایمیل شما ایجاد شده‌است (همچنین به عنوان یک هش شناخته می‌شود) ممکن است به سرویس گراواتار ارائه شود تا ببینید آیا از آن استفاده می‌کنید یا خیر. سیاست حفظ حریم خصوصی سرویس گراواتار در اینجا موجود است: https://automattic.com/privacy/. پس از تایید نظر شما، تصویر پروفایل شما در متن نظر شما برای عموم قابل مشاهده خواهد بود.

 رسانه

اگر تصاویری را به وب‌سایت آپلود می‌کنید، باید از آپلود تصاویر با داده‌های مکانی تعبیه شده (EXIF GPS) خودداری کنید. بازدیدکنندگان وب‌سایت می‌توانند هر داده مکانی را از تصاویر موجود در وب‌سایت دانلود و استخراج کنند.

 کوکی‌ها

اگر در سایت ما نظری بگذارید، ممکن است گزینه ذخیره نام، آدرس ایمیل و وب‌سایت شما در کوکی‌ها را انتخاب کنید. اینها برای راحتی شماست تا زمانی که نظر دیگری می‌گذارید دوباره مجبور به پر کردن اطلاعاتتان نشوید. این کوکی‌ها برای یک سال باقی خواهند ماند.

اگر صفحه ورود به سیستم ما را بازدید کنید، یک کوکی موقت برای تعیین اینکه مرورگر شما کوکی‌ها را می‌پذیرد یا خیر، تنظیم می‌کنیم. این کوکی هیچ داده شخصی را شامل نمی‌شود و زمانی که مرورگر خود را ببندید دور ریخته می‌شود.

زمانی که وارد سیستم می‌شوید، ما چندین کوکی را برای ذخیره اطلاعات ورود به سیستم و انتخاب‌های نمایش صفحه شما تنظیم می‌کنیم. کوکی‌های ورود به سیستم برای دو روز و کوکی‌ه

ای گزینه‌های نمایش صفحه برای یک سال باقی می‌مانند. اگر “مرا به خاطر بسپار” را انتخاب کنید، ورود به سیستم شما برای دو هفته باقی می‌ماند. اگر از حساب کاربری خود خارج شوید، کوکی‌های ورود به سیستم حذف خواهند شد.

اگر مقاله‌ای را ویرایش یا انتشار دهید، یک کوکی اضافی در مرورگر شما ذخیره می‌شود. این کوکی هیچ داده شخصی را شامل نمی‌شود و فقط شناسه پست مقاله‌ای که تازه ویرایش کرده‌اید را نشان می‌دهد. این پس از ۱ روز منقضی می‌شود.

 محتوای تعبیه شده از وب‌سایت‌های دیگر

مقالات در این سایت ممکن است شامل محتوای تعبیه شده (مانند ویدیوها، تصاویر، مقالات و غیره) باشد. محتوای تعبیه شده از وب‌سایت‌های دیگر دقیقا به همان شیوه رفتار می‌کند که گویی بازدیدکننده به وب‌سایت دیگری مراجعه کرده‌است.

این وب‌سایت‌ها ممکن است داده‌هایی در مورد شما جمع‌آوری کنند، کوکی‌ها را استفاده کنند، ردیابی شخص ثالث اضافی را تعبیه کنند، و تعامل شما با آن محتوای تعبیه شده را نظارت کنند، از جمله ردیابی تعامل شما با محتوای تعبیه شده اگر حساب کاربری دارید و به آن وب‌سایت وارد شده‌اید.

 داده‌های شما را با چه کسی به اشتراک می‌گذاریم

اگر درخواست تنظیم مجدد رمز عبور کنید، آدرس IP شما در ایمیل تنظیم مجدد گنجانده خواهد شد.

 داده‌های شما را چه مدت نگه می‌داریم

اگر نظری بگذارید، نظر و متاداده‌های آن به طور نامحدود نگهداری می‌شوند. این کار برای این است که بتوانیم هر نظرات پیگیری را به طور خودکار شناسایی و تایید کنیم به جای اینکه آن‌ها را در صف مدیریت نگه داریم.

برای کاربرانی که در وب‌سایت ما ثبت نام می‌کنند (اگر وجود داشته باشد)، ما همچنین اطلاعات شخصی که آنها در پروفایل کاربری خود ارائه می‌دهند را

ذخیره می‌کنیم. همه کاربران می‌توانند در هر زمان اطلاعات شخصی خود را مشاهده، ویرایش یا حذف کنند (به جز اینکه نمی‌توانند نام کاربری خود را تغییر دهند). مدیران وب‌سایت همچنین می‌توانند این اطلاعات را مشاهده و ویرایش کنند.

 حقوق شما بر روی داده‌هایتان چیست

اگر حساب کاربری در این سایت دارید، یا نظراتی گذاشته‌اید، می‌توانید درخواست دریافت فایل صادر شده از داده‌های شخصی که ما در مورد شما نگهداری می‌کنیم، شامل هر داده‌ای که به ما ارائه داده‌اید، کنید. همچنین می‌توانید درخواست کنید که هر داده شخصی که ما در مورد شما نگهداری می‌کنیم را پاک کنیم. این شامل هیچ داده‌ای نمی‌شود که ما ملزم به نگهداری آن برای اهداف اداری، قانونی یا امنیتی هستیم.

 داده‌های شما به کجا فرستاده می‌شوند

نظرات بازدیدکنندگان ممکن است از طریق یک سرویس تشخیص اسپم خودکار بررسی شوند.

سعید پیوندی

سویهٔ اسلامی حکومت دین‌سالار نقص آشکار جمهوری و ارادهٔ مردم به‌معنای واقعی کلمه است چرا که جمهوریت نظام مشروط است به اراده و میل کسانی که اسلامیت را فراتر از ارادهٔ مردم نمایندگی می‌کنند. قدرت بی‌انتهایی که ولی فقیه و نهادهای وابسته به او همانند نیروهای نظامی و شورای نگهبان از آنِ خود کرده‌اند، سهم «اسلامیت» در نظامِ سراپا متناقض جمهوری اسلامی است.
به این سهم نابرابر و مشروط جمهوریت باید اشکال گوناگون تبعیض‌های دینی و قومی را نیز افزود که برابریِ شهروندی و حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را برای گروه‌های بزرگی در جامعه دشوار و یا ناممکن می‌سازد.
تنش و تضاد میان نهادهای انتخابی و نهاد دین در ایران پیشینهٔ ۱۱۵ ساله دارد. شیخ فضل‌الله نوری در زمان انقلاب مشروطیت با شعار «ما دین نبی خواهیم، مشروطه نمی‌خواهیم» تکلیفش را با نهادهای انتخابی و مدرنتیه به ‌معنای برابری انسان‌ها، زمینی شدن قوانین و پایان سلطهٔ مذهب بر سرنوشت انسان و جامعه یکسره کرده بود. برای او دادن حق رأی به مردم و برپایی نهاد مستقلی مانند مجلس دستپخت مکلاها و روشنفکران «غرب‌زده» بود و معنای آن هم پایان اقتدار سنتی روحانیت و مذهب شیعه.
شکست فضل‌الله نوری پایان تنش میان روحانیت سنتی و نهادهای انتخابی نوپا و مدرن نبود. با وجود حمایت بخشی از روحانیت از انقلاب مشروطیت، سودای دخالت نهاد دین در حکومت در طول دهه‌های بعدی به اشکال گوناگون بازتولید شد. گفتمان‌های اسلام‌گرایان، از نواب صفوی و آیت‌الله خمینی گرفته تا علی شریعتی و مهدی بازرگان، با وجود تفاوت‌های گاه اساسی، همگی به رسالت سیاسی و حکومتی دین شیعه باور داشتند. بحران سیاسی سال ۱۳۵۷ و سقوط حکومت پهلوی زمینه را برای این پیوند متناقض میان اسلام و حکومت و برپایی یک نظام دین‌سالارِ نامتعارف فراهم آورد.
دیوار کجی به نام جمهوری اسلامی
تحمیل آمرانهٔ گزینهٔ «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر» در همه‌پرسی سال ۱۳۵۸ اولین سنگ‌بنای دیوار کجی بود که نتیجهٔ آن جمهوری اسلامی کنونی است. آیت‌الله خمینی با وجود آن‌که میزان را رأی مردم اعلام کرده بود، ولی اصل جمهوریت را تا آن‌جا قابل‌پذیرش می‌دانست که سویهٔ اسلامی نظام مورد تهدید قرار نگیرد. این خوانش تقلیلی از همان ابتدا و در ذات نظام دین‌سالار بود، چرا که هویت دینی حکومت انتخاب مردم را محدود و مشروط می‌کرد و نمی‌توانست بازتاب تنوع جامعهٔ ایرانِ آن روز و دهه‌های بعدی باشد.
محمد خاتمی در سال ۱۳۷۶ با شعار جامعهٔ مدنی و مردم‌سالاری دینی در پی خوانش جدیدی از رابطهٔ میان جمهوریت و اسلامیت بود. او با تکیه به نظریات کسانی مانند فارابی بر این باور بود که سویهٔ اسلامی حکومت بیشتر بار هدایت اخلاقی و معنوی دارد و این جمهوریت است که باید دست‌بالا را در اداره و مدیریت کشور داشته باشد. این افق جدید سیاسی سبب به میدان آمدن گروه‌های گستردهٔ مردم به‌ویژه جوانان و زنان و طبقهٔ متوسطی شد که رؤیای برون‌رفت از بن‌بست حکومت دینیِ بسته و عبوس را در سر می‌پروراندند. اما فقط زمان کوتاهی لازم بود تا تنش‌های میان جمهوریت و اسلامیتِ حکومت ناممکن بودنِ این پروژه را هم نشان دهد. تجربهٔ اصلاحات ناکام دورهٔ خاتمی و سپس جنبش سبز نشان داد که از معنویت دینی و شرقی حکومتی که سوار بر اسب سرکش قدرت اقتصادی و سیاسی شود، چیزی جز هیولای فساد، ریاکاری، حکمرانی نامطلوب و ناکارا و استبداد نصیب جامعه نمی‌شود.
چه نیازی به رأی مردم وجود دارد؟
پرسشی که می‌توان مطرح کرد این است که جمهوری اسلامی چه نیازی به رأی مردم دارد؟ پاسخ این پرسش را باید در انقلاب سال ۵۷ و پیشینهٔ جمهوری اسلامی و ترکیب آن جست‌وجو کرد.
از سال ۱۳۵۷ تاکنون دوگانهٔ متضاد اسلام و جمهوری گریبانِ نظام دینی را رها نکرده و بخش مهمی از کسانی که از قطار انقلاب به بیرون پرت شدند هم قربانی این پارادکس (ناسازه) حکومتی هستند. از بازرگان، منتظری، محمد خاتمی، موسوی و کروبی، رفسنجانی تا تاج‌زاده، صادقی و فائزه رفسنجانی همگی قربانیان گناه آغازین خود و توهم حکومت دینی شیعه بودند و یا هستند. کسانی مانند بازرگان فقط چند ماه پس از انقلاب به این نتیجه رسیدند که «ما باران می‌خواستیم ولی سیل آمد». دیگران اما می‌بایست ناکامی‌ها و سرخوردگی چندگانه را تجربه می‌کردند تا به دوران افسون‌زدایی از حکومت دینیِ آرمانی خود گام بگذارند و به فضلیت جدایی حکومت از نهاد دین پی ببرند.
جمهوری اسلامی اما پس از ظهور جنبش اصلاح‌طلبی در سال ۱۳۷۶ و مشاهدهٔ خطری که از سوی رأی مردم متوجه اسلامیت است، به‌طور سازمند (سیستماتیک) تلاش کرده از سهم ناچیز جمهوریت در ساختار حکومتی بکاهد و آن را تحت مراقبت امنیتی شدید قرار دهد.
آن‌چه امروز به‌طور واقعی از جمهوریت مانده، چیزی نیست جز یک نمای مینی‌مالیستی (حداقلی) بیرونی رأی مردم برای کسب نوعی مشروعیت حداقلی. این رأی‌گیریِ مشروط و تقلیلی از مردم دو کارکرد اساسی برای نظام دینی دارد. کارکرد نخست کسب مشروعیت مردمی و دموکراتیک حداقلی است با هزینهٔ کم.
کشاندن مردم به پای صندوق‌های رأی برای گزینش نامزدهایی که حکومت به آن‌ها پیشنهاد می‌کند، به نظام دینی امکان می‌دهد تا در برابر افکار عمومی داخلی و منطقه‌ای و جهانی بگوید در خاورمیانهٔ پرآشوب و بحرانی، جمهوری اسلامی به نوعی دمکراسی پایبند است.
استفاده دیگری که تا کنون از جمهوریت نظام شده این است که نهادهای انتصابی به‌گونه‌ای ضداخلاقی ناکامی‌ها و بن‌بست‌های حکومت را به گردن رأی مردم می‌اندازند. اما همین انتخابات تقلیلی هم نوعی کابوس واقعی برای نظام دین‌سالار است و درست به همین دلیل هم به شورای نگهبان مأموریت داده می‌شود بسیار فراتر از وظایف خود مراسم رأی‌گیری با «دردسر» حداقلی را تدارک ببیند. همزمان مناسکی از معنا تهی‌شده به نام رأی‌گیری هم در زندگی اجتماعی روزمرهٔ جامعه کارکرد خاصی ندارد چرا که نه احزاب و سازمان‌های مدنی، صنفی و سندیکاها از آزادی‌های چندانی برخوردارند و نه انتخاب‌شدگان از قدرت دگرگون کردن شرایط به سود جمهوریت.
حکم حکومتی، فصل‌الخطاب بودن رهبری، دستور رهبری، دخالت‌های قوه قضائیه و نیروهای امنیتی… همه و همه به هنجارهای جاافتادهٔ حکومت اسلامی تبدیل شده‌‌اند تا هر کجا لازم بود، رأی و ارادهٔ مردم و نهادهایی که انتخابی‌اند، بی‌اثر شود.
با این حال، حکومت در راهی که در پیش می‌گیرد، تصمیم‌گیرنده و تنها بازیگر سرنوشت خویش نیست. در برابر نظام دینیِ سرمست از قدرت، تودهٔ ناراضی و سرخورده و خشمگین و محروم‌مانده از افق امید قرار دارد. آیا در این هماوردی نابرابر، جامعهٔ ایران و نیروهای زنده و نخبگان آن خواهند توانست راهی برای برون‌رفت از این بن‌بست و مخمصهٔ دشوار تاریخی بیابند؟